Pomysł na rodzinny biznes

Turystyka lub agroturystyka umożliwia odwiedzającym gospodarstwo łączenie się z naturą, bliskością przyrody a tym samym ciszą wśród pięknych krajobrazów. Agroturystyka jest ciekawa dla wielu osób z obszarów miejskich i przedmiejskich odległych od życia na farmie czy na wsi. Podczas gdy niektórzy pomysłodawcy i właściciele agroturystyki kładą nacisk na jeden rodzaj atrakcji, takich jak sady lub małe zoo, inni rolnicy tworzą różnorodne rozrywki dla turystów o różnych zainteresowaniach. Agroturystyka przy kilku czynnikach może stać się dochodowym biznesem rodzinnym.

Wystawy zwierząt

Przedsiębiorczy hodowcy zwierząt prezentują zwierzęta w gospodarstwie, a odwiedzający za to płacą. Niektórzy szukają bowiem niekonwencjonalnego doświadczenia dla siebie, znajomych czy dzieci i rodziny. Na przykład na farmie owiec właściciel farmy i jego border collie demonstrują wyjątkowe umiejętności hodowli owiec i komunikację między właścicielem a psem. Rolnicy alpaki pozwalają odwiedzającym zobaczyć te drogie, egzotyczne zwierzęta gospodarskie, podczas gdy rolnik omawia liczne zalety włókien alpaki. Entuzjastyczni odwiedzający często kupują ręcznie robione produkty z włókna alpaki, takie jak szale lub czapki, jeśli farma ma sklep na miejscu.

Warsztaty rolnicze

Właściciel agroturystyki, posiadający umiejętności dydaktyczne i marketingowe może zbudować prowadzony przez farmę warsztat edukacyjny. Na przykład na farmie ziołowej i produktów specjalnych starannie rekrutowani prowadzący warsztaty oferują zajęcia z identyfikacji ziół, płynów i kremów ziołowych oraz uprawy grzybów. Właściciel gospodarstwa uzupełnia opłaty warsztatowe, sprzedając mieszanki herbat ziołowych, suszone grzyby dla smakoszy. Jeśli pozwalają na to udogodnienia, oferuje również pobyt nocleg i spanie dla gości pragnących uciec od szybszego stylu życia. Dodanie kolejnych warsztatów i produktów zwiększa atrakcyjność gospodarstwa.

Wiele atrakcji

Biznes taki jak agroturystyka wymaga często rozbudowywania swoich obiektów, zwiększania atrakcyjności dla mieszkańców i turystów. Na przykład sklep w sadach może przenieść się do stałego budynku, dodając sprzęt do przetwarzania cydru i chłodni. Jednocześnie kierownik sklepu może rozszerzyć swoją linię produktów, dodając wcześniej zakupione produkty dla smakoszy i akcesoria kuchenne. Delikatesy, piekarnia i przytulna restauracja zwiększają atrakcyjność obiektu dla gości poszukujących „jednego przystanku”. Właściciel firmy prowadzącej agroturystykę może także kontynuować sprzedaż dla odwiedzających, którzy szukają gospodarstw typu pensjonat i dodawać przejażdżki ciągnikami, kucykami, festiwale sezonowe, imprezy dla dzieci i inne zajęcia na świeżym powietrzu.
Ponadto miejsca takie często oferują między innymi sezonowe truskawki, jagody, jabłka i dynie. Każdy odwiedzający uiszcza z góry ustaloną opłatę i otrzymuje pojemniki do przechowywania zgromadzonej nagrody. Odwiedzający którego zbieranie nie „kręci”, może kupić wcześniej zebrane i zapakowane owoce lub warzywa.